asv Dronten seizoenstart

Zaterdag 31 augustus starten we met de bekercompetities. De laatste week van de vakantie zijn al een hoop teams gestart met de trainingen en ook al enkele oefenwedstrijden. De bekercompetitie is natuurlijk ook een competitie, maar ook gelijk een mooie gelegenheid voor drie oefenwedstrijden. De indelingen en het programma is al een tijdje bekend en staan op voetbal.nl/wedstrijdzaken app en op de website onder wedstrijdzaken.

Indeling teams

Door nieuwe aanmeldingen en laatste wijzigingen kunnen teams nog gewijzigd zijn. Verzoek aan jullie allen om dit na te kijken (teammanagers/trainers etc.). Mochten er spelers/speelsters nog niet op de juiste plek staan of ontbreken, kom dan even langs in de kantine/boven bij het wedstrijdsecretariaat om dit aan te laten passen. Geldt ook voor vaste rugnummers in de teams. Dan staan jullie allemaal goed opgesteld voor de start van de beker- en najaarscompetitie.

Invullen app

Voor de leiders/trainers is het zaak dat je in de wedstrijdzaken app kunt van de KNVB. Hiervoor moet je lid zijn van de KNVB. Dan ben je bekend in Sportlink. Aanmelding hiervoor gaat via de ledenadministratie en het bij het team invullen via de wedstrijdsecretaris. Als je spelend lid ben en ouder dan 16 jaar kan iedereen daarbij. Voor de lagere teams moet er een kaderlid zijn zoals trainers/leiders. Hiervoor dienen deze personen dus ook moeten aanmelden als kaderlid.

Invullen app

Elk team moet vooraf aan de wedstrijd zijn spelers invullen (ook de tegenstanders voor zowel thuis als uitwedstrijden) en indienen bij de spelbegeleider/scheidsrechter. Anders kan hij/zij de spelersopgave niet controleren en aan het einde van de wedstrijd de uitslag invullen. Vooral voor de teams JO8 – JO11 waarbij een ouder/teamlid moet fungeren als spelbegeleider/scheidsrechter is het zaak dit goed na te kijken en de tegenstander erop te attenderen dat hij/zij dit hebben ingevuld. Vorig jaar is het een aantal keren geweest dat geen spelers waren ingevuld. De wedstrijdsecretaris kan dit achteraf niet overrulen en/of de uitslagen invullen. Mocht de tegenstander dit niet weten/kunnen dan moeten ze zich melden bij het wedstrijdsecretariaat boven.

Wedstrijdsecretaris

Deze week is wedstrijdsecretaris Gert Jan Harpe iedere avond op de club. Verzoek aan de teamleiders/trainers die nog geen kaderlid zijn/of nog niet aan het juiste team zijn toegevoegd, kom even langs om dit te regelen en eventueel uitleg te krijgen over hoe de app werkt.

Indeling

Verder voor de ouders/trainers en leiders: iedereen kan zijn eigen team programma/uitslagen en standen (bij de lagere teams JO8/JO9 geen uitslagen) bekijken via voetbal.nl. Hierin staan altijd de juiste aanvangstijden, veldindeling, kleedkamers en eventueel de toegedeelde scheidsrechters. Verzoek hierbij is om de pushberichten aan te zetten. Zodra er iets wijzigt qua aanvangstijd of bijvoorbeeld een afgelaste wedstrijd krijgen de teams/ouders dit gelijk als een pushbericht door. Deze pushberichten zijn alleen voetbalgerelateerde zaken, geen reclame. Voor het najaarsprogramma zijn de meeste wedstrijden thuis ingedeeld en heeft de wedstrijdsecretaris een aantal keren de wedstrijden verschoven om zodoende de JO8, JO9 en de JO10 op de ¼ veldjes op veld 3 in te delen. Dit staat in grote lijnen vast. Het kan zijn dat de aanvangstijden gewijzigd zijn van de standaardtijden voor dat team. De app voetbal.nl is daar altijd leidend. Zowel bij thuis- als uitwedstrijden. Ook daar schuiven de wedstrijdsecretarissen met de veld- en kleedkamer indelingen.

Wijzigingen

Wij kunnen tot 8 dagen vooraf aan de speeldag bij thuiswedstrijden schuiven met de velden en aanvangstijden. Hiervoor is er geen tussenkomst van de andere vereniging nodig als het op dezelfde dag gespeeld wordt. De wedstrijdsecretaris krijgt hiervoor per mail/WhatsApp verzoeken. Als deze redelijk zijn, worden deze snel goedgekeurd. De reden hiervoor is dat wedstrijdsecretarissen elkaar nodig hebben en het dus geven en nemen is. Verzoeken voor verplaatsen van wedstrijden van een zaterdag naar een inhaaldag of avond door de week, moeten wel apart goedgekeurd worden. Dit gaat vaak via Sportlink waarbij een wedstrijdsecretaris een verzoek indient bij de tegenpartij. In overleg met de coördinatoren/leiders wordt hier dan gehoor aan gegeven of wordt een passende dag gekozen die past voor beide teams. Voor de B-categorie wedstrijden mag een wedstrijd ook naar een latere datum worden verschoven. Voor de A-categorie gaat dit niet altijd op. Om te zien wat voor jouw team mag, zie de bijlages met een overzicht van de regels. Lees hier alles over verplaatsen van wedstrijden, aantal wisselspelers, dispensatie, gele/rode kaarten, tijdstraffen, door wisselen of niet.

Aanpassing spelregels

Er zijn dit seizoen wijzigingen doorgevoerd door de FIFA en dus KNVB. Bij de WK vrouwen was dit al te zien en ook de eredivisiewedstrijden spelen er nu al mee. Voor de jongste jeugd heeft dit nog niet direct effect, pas vanaf de JO13 op het grote veld is dit van toepassing. We zijn bezig met introductie hiervan bij onze scheidsrechters. Maar het is ook goed voor de trainers/leiders en spelers om deze wijzigingen in de gaten te houden. Zie hiervoor de bijlage. Echter bij deze ook het verzoek om begrip te hebben voor de dienstdoende scheidsrechter. Zij hebben geen toegang tot de VAR langs onze velden. En ook al is hij/zij tegenwoordig geen ‘dood element’ maar een ‘levend element’ in het veld, hij/zij doet zijn/haar best om de regels zo goed mogelijk toe te passen. Het zijn ook vrijwilligers van onze vereniging en laat dat ook zo blijven, want we hebben ze hard nodig.

Mocht je nog vragen hebben, ga langs bij je coördinator of de wedstrijdsecretaris.

Spelregelwijzigingen

Regels wijzigingen